2014. november 10., hétfő

How about Tesla?

A Teslával csak egy példát kívánok felhozni arra, hogy milyen egy túlárazott, népszerű cég, amit egy értékalapú befektető messziről kerül, legalábbis ezért az árért.
Az az alábbi ábrákon láthatjuk, hogy az elmúlt 4 évben, illetve az idei 9 hónapban a cég - noha az eladások növekedése csábítóan erőteljes -  masszívan veszteséges. Ez mind az üzemi működést, mind a nettó eredményt tekintve igaz. Az utolsó 9 hónapból az látható, hogy az eladások növekedésével az üzemi veszteség nemhogy javult volna, hanem tovább mélyült.
A társaság saját tőkéje jelenleg 1 milliárd dollár alatti. A piac a fent elmondottakat 31 milliárd dollárra értékeli. A tömeg ugyanis azt mondja, hogy egy folyamatosan növekvő vállalatért a jelenben akármekkora árat megadhatunk, hosszútávon jól fogunk járni. Ez a gondolat a növekedés fennmaradása esetén igaz is lenne. Azt azonban sohasem tudhatjuk, hogy egy most növekvő vállalat a jövőben is ugyanígy fog-e növekedni (márpedig a tempó fennmaradásának egyre kisebb az esélye). Az értékalapú stratégia szerint a kockázat ezzel kapcsolatban olyan nagy, hogy nem vállaljuk. Nem fogunk szép kilátásokért és 1 milliárd dollár eszközért 31 milliárd dollárt fizetni. Nem azt mondjuk, hogy az árfolyam (a frankfurti tőzsde esetében) a jelenlegi 194 euróról leesik mondjuk 20 euróra, vagy azt, hogy 1 év múlva nem lehet 1000 euró. Azt mondjuk, hogy a kockázata túl nagy annak, hogy befektetésünk nem fogja a várt eredményt hozni. Ezért az értékalapú befektető kijelenti, hogy a Tesla ezen az árfolyamon túlárazott.
Nem csupán növekedési cégekkel nem foglalkozunk, de a saját tőke értéke felett (120%-kal) sem veszünk papírt, ez a Tesla esetében a jelenlegi ár körülbelül egyharmincada, azaz legfeljebb 8 euróban húzná meg a határt. Ha a jelenlegi teljesítmény megmarad, soha nem fog idáig esni az árfolyam, de nem is kell ilyesmire várnunk. Bőven akad a kínálatban olyan cég, ami nekünk megfelelő, bőven találunk "Teslákat" "4 euróért" is.



1. ábra: a Boerse Frankfurt honlapján elérhető néhány adat a Tesláról.




2. és 3. ábra: részlet az 2014. első 9 havi eredményekből.

Utószóként még feltehetjük magunknak a kérdést: ki tud több pénzt fordítani az elektromos autók fejlesztésére: a 800 millió eurós eszközértékű Tesla, vagy például a nála pontosan százszor nagyobb (80 milliárd eurós) Volkswagen?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése