2017. szeptember 13., szerda

Járműipar és tőzsde - beszélgetés Berki Tamással

Az alábbiakban párbeszéd olvasható csoporttagunkkal, Berki Tamással, akit nem csupán hobbija és foglalkozása köt az jármű szektorhoz, hanem jártas a részvénybefektetésekben is. Ezek alapján úgy vélem, hogy szokatlan és egyúttal hasznos nézőpontot ismerhetünk meg a válaszai alapján.
Berki Tamás: Köszönöm a kérdéseket. A válaszadás előtt leszögezném, hogy a válaszok a saját privát véleményemet tükrözik, és a válaszadáshoz csak a nyilvánosan is megtalálható adatokat és tudást használtam fel.

Annak érdekében, hogy a válaszaid el tudjuk helyezni a tőzsde világában is, megosztanád velünk tömören a befektetési alapelveid és céljaid?
Alapvető célom olyan passzív jövedelem felépítése, ami anyagi biztonságot ad, és a munkahelyemtől való pénzügyi függetlenséget eredményez egy általam választott jövőbeli időpontban. Ennek érdekében alapvetően komoly osztalékmúlttal rendelkező egyedi cégeket választok, PBV, PE, Yield, és Payout ratio (és néhány egyéb tényező) alapján. A vásárlásaimat alapvető TA-val igyekszem időzíteni több kevesebb sikerrel, ehhez bollinger szalagot és rsi/sztohasztikus oszcillátor indikátorokat használok. A tőkémet folyamatosan bővítem, és az erre szánt likvid vagyonom 90%-a van jelenleg részvény formában.

Akár a hobbid, akár a foglalkozásod alapján az autós téma mely részterületeire fókuszálsz leginkább?
14 éve dolgozom az autóiparban, jelenleg minőségbiztosítás terén vagyok vezető beosztásban egy autógyártónál. Ebből kifolyólag jelenleg a közvetlen beszállítók, ill. az autógyárak érdekelnek. 

Véleményed szerint a népszerű témákban - pl. elektromos autózás, önvezető járművek, carsharing - melyek a közönség legnagyobb tévhitei?
Talán a három témából az önvezetést emelném ki. Azt gondolom, a nagy többség nincs tisztában azzal, hogy ennek milyen bonyolult feltételrendszere van, és milyen hibalehetőségek léteznek. Egy saját sztori: Én magam egy kettes szintű önvezetési képességgel rendelkező autót használok. Ez az autó elvárja, hogy a kormányon legyen a kezem, de a tempomat bekapcsolásával sávváltásig mindent megcsinál helyettem. A minap egy autópálya építkezésen haladtam, ahol a fehér vonallal jelölt sávból sárga ragasztott jelöléssel irányítottak a másik sávba. Amikor a sárga vonalat próbáltam követni, az autó az ellentétes oldalon nagyot fékezett, hogy a sávba visszatereljen, hiszen neki ez a manőver a fehér csíkokkal jelölt sáv elhagyását jelentette. Szintén komoly gondnak látom a teljesen automata vezérlést és az autó internetkapcsolatának igényét, ami, azt gondolom, ezt az eszközt mindenképp sebezhetővé teszi.

A fenti kérdésnél maradva szerinted mi az, amit a közönség szélsőségesen alul- vagy felülértékel?
A fentiekben már elkezdtem az önvezetést, ennél maradnék. Az én véleményem szerint szélsőségesen felülértékeljük néhány autógyár vezetőinek nagy bejelentéseit, aminek időnként kevés műszaki alapja van. Egy komoly autógyárnál nem fordulhat elő, hogy egy ilyen fontos elemet, mint az önvezetést irányitó kamera, nem látnak el valamilyen redundáns rendszerrel, és egy nagyobb rovar a rendszert vészleállásra kényszerítheti. Nagyon veszélyesnek tartom azt, hogy a piac új szereplői látszólag nem tartják be az autóipar szabályait.

Mennyire igazítod a befektetéseid a járműipari ciklusokhoz? 
Semennyire. A cégek profittermelő képességét figyelem, ill. az autógyáraknál maradva a terméket figyelem. Ha a termék iránya nem jó, akkor kiszállási pontot keresek, függetlenül a ciklustól. Példaként az Audit említeném, a felfelé ívelő piacon sem tud növekedni, sőt.

Régiókat - Ázsia, Európa, USA stb., továbbra is járműgyártást - illetően van-e sorrended, amelyben egyes régiókat esetleg kizársz, hátrasorolsz vagy felülsúlyozol? Miért?
A rövid válaszom, hogy nem. A hosszabb válaszom, hogy - ahogy fentebb írtam - a terméket nézem. Az autóiparnak mára, azt gondolom, nem német, francia, ázsiai vagy amerikai autói vannak, hanem szegmensei. Példának felhoznám a Ford Focust. Ford van ráírva, tehát amerikai, pedig maga az autó ízig vérig európai. Megpróbálnék azonban máshogy válaszolni a kérdésre: nem olyan régen, kb. 10 éve, a gazdasági és pénzügyi válság az autóipart alapjaiban forgatta fel. Ennek az átrendeződésnek a nyertese a német autóipar volt az amerikai kárára. A nagy hármasból (GM, Ford, Chrysler) egy csődbe ment, egyet felvásároltak, egy pedig azért nem ment csődbe, mert előtte két évvel vett fel egy óriási hitelt, hogy elkezdhesse az átalakulást a saját válságából. Azt azonban jól lehetett látni, hogy a prémium szegmenst sokkal kevésbé viselte meg a válság, mint a kisautókat gyártó cégeket. Ennek okán én a prémium gyártókat jobban figyelem, mint a középkategória szegmensben erős vállalatokat.

A saját részvénybefektetéseidben milyen súlyt képviselnek a járműgyártók?
Kb 25%-ot. Ennek túlnyomó része Daimler részvényben van.

Milyen járműipari részvényeket tartasz jelenleg? És mi az, amit semmiképpen nem fogsz, milyen okból?
Daimler, Porsche, General Motors, Ford. Nem vennék Hyundai-Kia részvényeket, BMW-t, Fiatot, Toyotát. Az okok: Hyundai-Kia: az egyik legnagyobbat fejlődő autógyár, egyelőre kicsi presztízzsel. Én úgy gondolom, hogy az autóik nem annyira jók mint amilyen drágák. BMW: hosszú távon szerintem nem fognak tudni lépést tartani a fejlesztésekkel, mert méretükből adódóan összegszerűen kevesebb pénzből tudnak gazdálkodni. Ha egy jó együttműködést tudnának valakivel kialakítani, akkor ide el tudnám képzelni a befektetést. Fiat: jelenleg egyetlen olyan autójuk sincs, amit megvennék (talán a 124 spider erre rácáfol ;) Toyota: ezt meggyőződésből sosem, teljesen mindegy, milyen eredményei vannak. 

Melyek a Tesla legnagyobb előnyei és hátrányai? Ennek tudatában vásároltál-e / vásárolnál-e Tesla részvényeket? És Tesla járművet?
A Tesla legnagyobb előnye, hogy most olyan, mint az első iPhone. Akinek van, az a haladást képviseli, akinek nincs az egy maradi öregember. További előnye, hogy teljesen más szegmensből jött, egészen elképesztően rövid döntési mechanizmusokkal és gyors reakcióval. A hátránya, hogy sok megmozdulásból hiányzik a szakmaiság, ezt a gyárról szóló filmeken is látni sok helyen. Nem vásároltam Tesla részvényeket, és nem is fogok hosszú ideig. A fő probléma, hogy a Tesla először egy prémium árú autót épített, és ezen nem tudott operatív profitot csinálni. Ma mindenki azt várja, hogy egy középkategóriás autóból majd óriási profit jön. A Daimlernél egy "S" osztályos autón sokszoros profit van egy "C" osztályoshoz képest. A Teslánál miért várjuk ezt fordítva?

Ha két - bármilyen szektorban működő - vállalatba kellene 50 évre fektetned a változtatás lehetősége nélkül, melyik kettő lenne az, és miért? Melyik kettőt választanád, ha csak járműgyártót választhatnál?
Berki Tamás: Bármilyen vállalat: Diageo + valamilyen vízszolgáltató, pl. York Water. Járműgyár: megvárnám a Daimler darabolását a döntéssel, és akkor talán MBC, Ferrari.

Köszönöm a válaszokat, és sok sikert kívánok a befektetésekhez!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése